Peerby is met recht één van Nederlands meest geliefde start-ups. Niet de zoveelste poging mensen méér of iets nieuws te laten kopen, maar juist minder: Leen die boor die je maar 2x per jaar gebruikt van je buren, dan kunnen zij jouw plintenschaar gebruiken. En dus niet kopen. Maar: In 2017 was er (nog steeds) geen verdienmodel. Hoe los je dit op?
We zochten antwoord op de vraag: Is het mogelijk de expertise van Peerby (uitlenen & collectief gebruik) aan te bieden wanneer een aantal mensen samen een product kopen, en dit goed willen regelen? Tijdens het aankoopmoment werd een kleine marge gerekend voor deze service.
We ontwikkelden een experiment waarin gebruikers gezamenlijk een actie-camera konden aanschaffen: Zo betaalde je bijvoorbeeld 1/3 van de prijs, als je die met z’n drieën koopt! We onderzochten de drijfveren van gebruikers, middels vragen als: wat betekent bezit? Waarom wil je iets hebben? Hoe concurreer je met ‘normale’ aanbieders van producten?
Deze service op deze manier aangeboden, bleek niet de oplossing voor het verdienmodel van Peerby, maar op basis van de resultaten adviseerden we een eenvoudiger oplossing, namelijk een abonnement of betalen-per-gebruik dat je leent. Uiteindelijk, na vervolgonderzoek, leidde dit model tot de eerste zwarte cijfers van Peerby.
Zeker met de beperkte resources van een start-up, zijn experimenten super waardevol. We hebben dit aanbod getest met minimale middelen, supersnel en vrijwel geen risico. Dit betekende dat er van de vaste krachten van Peerby vrijwel niets extra’s gevraagd werd, en zij zich vol op de lopende business konden richten. Op naar het volgende idee!
Chrysantenstraat 23
1214 BL, Hilversum
KVK - 72051337
BTW - NL858964867B01
Deze website maakt gebruik van cookies. Bekijk hier de opties voor gebruik van cookies, die voor deze site mogelijk zijn.
weiger
accepteer